Nilsiän perinne- ja kulttuuriyhdistys ry

Yhdistys on perustettu vuonna 2001. Sen varsinaisina jäseninä ovat Nilsiän kotiseutuyhdistys, Nilsiän Harrastajateatteri ja Kuopion kaupunki. Yhdistyksen kannattajajäseninä voivat toimia yhdistyksen hallituksen hyväksymät yhteisöt tai yksityishenkilöt.

Yhdistyksen tarkoituksena on ylläpitää, edistää ja kehittää Nilsiän Simolassa museo- ja kulttuuritoimintaa kotiseutuhenkeä vaalien. Tarkoituksensa toteuttamiseksi yhdistys ylläpitää kotiseutukeskusta, jossa voi järjestää kokouksia, juhlia, retkiä, kulttuuritapahtumia, koulutustilaisuuksia ja luentoja, ylläpitää kotiseutumuseota, suorittaa tiedotus- ja julkaisutoimintaa sekä kerää, kunnostaa ja ylläpitää paikkakunnan perinnekalustoa.

Yhteystiedot:

nilsianmuseo@gmail.com

Puheenjohtaja Helena Liukkunen

Sihteeri Aune Toivio

Tule mukaan museo- ja yhdistystoimintaan!

Museomme toimii vapaaehtoisten voimin ja uusia vapaaehtoisia toimijoita kaivataan mukaan. Toiminnassa tapaat turisteja ja tuttuja läheltä ja kaukaa. Museo-opastusten ja kahvitarjoilun välissä syntyy hyvin usein hauskaa vuorovaikutusta museolaisten ja vieraiden kesken . Myös museon näyttelyiden rakentaminen ja esineiden, valokuvien ja videoiden parissa työskentely on mukavaa puuhaa.

Kesäisin on tarjolla myös nuorille lyhytaikaisia palkkatuettuja työpaikkoja.

Ota yhteyttä jompaan kumpaan yhdistykseen, niin kerromme lisää, miten päästä mukaan.

Nilsiän kotiseutuyhdistys ry

Nilsiän kotiseutuyhdistys ry on Kuopion kaupungin Nilsiän kylässä toimiva yhdistys, jonka toiminnan tärkeimpiä tavoitteita ovat kotiseututietouden ja -tuntemuksen lisääminen, kotiseutuhengen ylläpitäminen sekä paikalliskulttuurin vaaliminen ja edistäminen.

Yhdistys on perustettu vuonna 1979 ja siihen kuuluu noin 100 henkilöjäsentä. Yhdistys on Nilsiän perinne- ja kulttuuriyhdistys ry:n, Pohjois-Savon kotiseutuyhdistysten liitto ry:n sekä Suomen kotiseutuliiton jäsen.

Yhdistyksen toiminta on sen yli 40-vuotisen historian aikana ollut varsin moninaista. Yhdistys muun muassa vastasi vuoteen 2001 saakka yhdessä Nilsiän kunnan kanssa Simolan kotiseutumuseon ylläpidosta. Nykyisin yhdistys osallistuu Nilsiän perinne- ja kulttuuriyhdistyksen jäsenenä Nilsiän kotiseutukeskuksen ylläpitoon ja kehittämiseen. Yhdistyksen toimintamuotoihin kuuluvat myös muun muassa erilaisten tapahtumien sekä kotiseutu- ja kotiseutupäiväretkien järjestäminen eri puolille Suomea.

Yhdistyksen toiminta on kaikille avointa. Tervetuloa mukaan toimimaan!

Yhteystiedot:

Puheenjohtaja Helena Liukkunen