Kokoelmat

Esinekokoelma

Museon mittavan esinekokoelman perustan muodostavat museon alkuvuosina kerätyt talonpoikaiseen elämänmuotoon liittyvät esineet. Sittemmin kokoelmat ovat täydentyneet mm. urheiluun, musiikin harrastamiseen, koulunkäyntiin, tekstiili- ja käsityöharrastukseen, paikalliseen uskonelämään sekä maanpuolustushistoriaan liittyvällä esineistöllä. Kokoelmiin kuuluu yli 10 000 esinettä. Museon erikoisuuksiin kuuluvat mm. Tahkolahdelta 1800-luvun lopulla löytynyt villamammutin poskihampaan jäljennös, Toivo Kärki -kokoelma ja Suomen vanhimman harjatehtaan esineistö sekä Itä-Suomen urheilumuseon kokoelmat. Museon esinekokoelma karttuu pääasiassa lahjoituksin ja museo ottaa vastaan esineitä, jotka ovat nilsiäläisiä ja joilla on tarina ja konteksti.

Valokuvakokoelma

Museolle on kertynyt vuosien mittaan lahjoituksina runsaasti vanhoja valokuvia paperi-, negatiivi- ja diakuvina. Niistä on suuri osa - yli 4000 kuvaa - digitoitu. Kuvakokoelman vanhimmat kuvat ovat 1900-luvun alusta. Suurin osa kuvista esittää Nilsiään liittyviä ihmisiä, maisemia ja rakennuksia. Kuvien digitointi- ja luettelointiprojekti on alkanut vuonna 2011.  Uudemmista kuvista suurin osa on jo alunperin digikuvia.

Video- ja äänitekokoelma

Kokoelmiin kuuluu myös videoita, mm. perinnekäsitöiden teosta, henkilöhaastatteluja ja museoesittelyitä. Jonkin verran on myös äänitteitä, mm. 1981 koulujen aamunavauksia eri kylien ihmisten esittäminä.